A New Chapter

Alla inlägg under maj 2012

Av anewchapter - 29 maj 2012 10:19

VECKA 34!!! Fattar ni?! Det är typ 6 veckor (förhoppningsvis) kvar innan jag får hålla mitt älskade barn <3 Undra hur tiden kommer att kännas nu i slutet :D


Glömde som vanligt att väga mej men får väl göra det imorgon istället :)


Här är om vecka 34

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.



Förutom lite stöd sömn och mycket tankar om förlossningen så går allt här bara kanon :) Knytet rör sig inte lika mycket men jag kan känna rörelser ett par gånger om dagen. Är mest aktiv på nätter/morgonar :)

Foglossningen har med ändrats, känner knappt av det längre vilket såklart är skönt :) Kanske kommer i slutet igen?


Senare idag kommer även en ny magbild så missa inte det :D


xoxo

Av anewchapter - 28 maj 2012 21:58

Märks att fredags natt satt sina spår :/ hade fått rutin men nu är den borta lika lätt igen :( men men thats life


Idag har inte mycket hänt, har städat lite och sen varit på möte. Sen har vi haft en minifika på området igen :)


Tänkte nu snart sätta mej vid tv och läsa lite om förlossningen och göra om mitt förlossningsbrev


Varit en skön men otrolig varm dag :/ hundarna har mest varit inne men tog dem på en cykeltur innan. Märkes att de gillade det och nu ligger dem och sover sött


Imorgon ska jag asa mej upp och plugga på förmiddagen :) Sen försöka städa lite till... blir så slö i denna värme!

Av anewchapter - 27 maj 2012 20:00

Idag har man varit ett par timmar hos mamma och pappa och firat mors dag :)


Mamma fick de där matburkarna hon ville ha och hon blev jätteglad :) Vi grillade när mikan och glenn kommit

och efter maten åt vi tårta :)


Jag fick med en present :D Ett Thomas Sabo halsband och en berlock :D:D  


Kom hem vid sex och har mest bara legat och chillat. Varit rätt trött sen gårdagen :) 

Av anewchapter - 27 maj 2012 12:45

Trots att hundarna följde med så gick det över förväntan igår :) är jättestolt över mina tjejer!!


Så hur gick det?

Fick tag på mamma vid halv sju och berättade vad som hänt. Så de visste att jag skulle köra i egen bil. De skulle komma och möte mej en timme senare så skulle vi samköra ändå.

Kommer stax efter halv åtta och tycket vi ska åka med dem :D Så vovvarna fick den stora äran att åka med i mammas cheva. De tyckte det var bäst eftersom jag inte fått sova så mycket :)

Som förväntat drog Cola en del, men det gick bra. Mamma och pappa hjälpte mej med ena hunden till och från och det var skönt. Somnade även i skuggan av bilen och när jag vaknar är jag så stel och har skitont! men det gjorde susen haha :D

På kvällen lörde vi hem hundarna och åkte tillbaka till crusingen i ett par timmar :) Var skitkul :) Fick många fina bilder men blir mest på vovvarna här :)

Evoca fann sig snabbt tillrätta i bilen

   

Cola njuter i solen

 

Jag vilar lite lätt i skuggan

    

Pappa

   

Och lite regn är aldrig fel :P

    

Evoca kelar med Yvonne

Lite bilar ifrån utställningen (sen eftermiddag)

  

Jag fick åka Cadillac :D

  

Mammas bil :)

  

Inte bara matte som slukade maten :D

  

Japp man måste grilla ^^

  

Mattes tröttis <3 Ser ni hennes trötta ögon? Mattes <3

  

Babymys med Fannie... Kan ju säga att ni längtar man :D

  

Vovvarna fick nya kompisar som kelade med dem skitlänge

  

Cola somnade i bilen hem 


Älskar mina fishundar :D  

Dock blir det bara lite bilder från allt då jag tog massor :D

Av anewchapter - 26 maj 2012 04:30

Ligger här sömnlös och funderar hur mitt liv kommer att se ut när bebis är född :/


Varför jag är vaken vid denna tiden då? Hannes messade runt 02.30 och sa att han inte kommer ikväll :´( med andra ord så har jag ingen hundvakt imorgon!!!


Jag var skitledsen men efter att ha pratat med valis känns det lite bättre. Har messat mamma med så hoppas de ringer så fort de vaknat så jag kan fixa detta. Får nog köra dit i egen bil för hundarna klarar sig inte så länge ensamma :( Kommer få ett helvete med Cola med tanke på det är nytt ställe (=drar som fan) men det löser sig nog...



Solen har börjat gå upp nu... ska försöka somna igen... tror inte det kommer gå :(

Av anewchapter - 25 maj 2012 09:45

Trodde jag skulle gå totalt back denna månaden, men inte :D Det visade sig att jag hade fått min semesterersättning från i fjol :D Kunde inte komma bättre!


Så nu är alla räkningar betalda och jag ska snart bege mej till eko, men tänkte svänga inom pappa och ta med honom :P De har foppatofflor billigt så tänkte passa på :)

Sen blir det fika med tjejerna och sen blir det väl att städa och plugga lite :)


Verkar även som om jag kommer ta ett studieuppehåll med skolan så man kan ta itu med de andra kurserna då de är klara denna terminen


Senare idag kommer Hannes. Han ska ta hundarna åt mej imorgon. Eftersom jag ska upp tidigt som tusan imorgon så får han sova här så har renbäddat i sängen så tar jag soffan ^^

Skönt att slippa ta med dem eftersom det troligtvis kommer att bli varmt imorgon (ca 3000-4000 bilar) och sen kommer de dra sönder mej. Så är skitglad att han kan ta dem!


Av anewchapter - 24 maj 2012 08:34

Hej och hå :)


Håller på med tvätten, eller inte riktigt... jag väntar på att gå ner för att se om min matta blivit något torrare :P troligtvis blev det avbrutet igår eftersom det inte alls blivit centufugerat :( men hon som tvättade lät mej torka lite så ska snart hänga upp den andra tvätten. Då jag tummlat det en timme har hundhåren försvunnit vilket är viktigast, så nu kan jag låta det torka på toa :)



Funderar fortfarande hur jag ska göra med kursen :/ är svårt. Om jag kommer upp i normen så kommer jag inte kunna plugga alls. Ska ta upp det på mötet på måndag iallafall, annars tror jag det tyvärr är bäst att bryta helt :(

Inte för att jag vill utan för att jag inte hinner bli klar med allt innan vi slutar och eftersom jag inte kommer fortsätta i höst (eftersom jag behöver flytta) så känns det liksom meningslöst. Så allt det ligger på hyllan just nu


Jag har ju två andra kurser som jag måste bli klar med så hoppas bli klar med den ena idag. Energin är inte alls på topp men ska iallafall försöka plugga 2 h så man blir klar.

Sen ska jag fundera ut mer vad jag vill skriva om på andra. Jag fick tips av en klasskamrat så jag funderar på att spinna vidare på den iden. Andreas (sune) kan hjälpa mej lite där eftersom han själv har adhd och varit lite galen :P Men han kommer först hem på tisdag eftersom han är hos angela nu så jag har tills på dess att komma på vad jag ska skriva om :)


Så ser min dag ut i det stora hela :)


En så får jag nog dammsuga av soffan lite med :/ sen filten föll ner så är det lika hårigt som ett babianarsle haha :D


xoxo

Av anewchapter - 23 maj 2012 19:45

Tja, den här dagen har varit rätt händelserik om jag får sgäa det själv.


Vid 9.15 cycklade jag in med min punkterade cykel till stan för mitt möte med f-kassan. Kom i god tid så kunde sitta ute i solen ett tag och dricka kaffet jag haft med mej :) Mötet gick jättebra och hon jag hade var så himla trevlig!

Vi pratade om allt som hade med barnet att göra :D hon hjälpte mej fylla i papper och skickade in kopiorna :) sen kollade vi upp småsaker som hur underhåll och barnbidrag fungerade och räknade ut hur länge jag skulle vara ledig och hur mycket jag skulle kunna få. Och såklart när jag ska gå på mammaledigt (vilket blir 9 juli) Tog en och en halv timme haha


Sen begav jag mej till arbetsförmedlinen och gjorde en förinskrivning :P Måste ha en handlingsplan med mej tills på måndag :) Tyvärr kunde jag inte vara med på ett projekt men fick någon mindre aktivitet att gå på :) Så ska dit någon dag och få hjälp med hur jag kan utforma mitt personliga brev och cv nu när man ska bli mamma :) sen har jag en uppföljning i slutet av juni så det blir la bra det med :)


Efter mötet var jag jättehungrig och lite sur över att jag glömt plånboken hemma :( men kom på att vi hade en cykelaffär vid rece så kollade om de hade pump och de hade dem :D så nu är hjulen fyllda :D kollade även ut en pump som kostade 59 kr :) inte så farligt och jag slipper ta mej genom halva stan för att pumpa däcken ^^


Sen hem, i med lite mat i magen och ut med hundarna


Det var allt det positiva som hänt, sen gick det åt skogen :P


Min ena lärare i k-stad ringde. Inte nog med att jag måste göra om protokollen helt och arbetet tills den 8 juni... kursen är slut i december :( dvs att en är inte slut nu!!!

Så jag bröt ihop helt :( läraren var iallafall jättestöttande mot mej och det känns så jävla skönt! inte ens hon vet hur jag ska hinna blir klart med allt i tid :( jag berättade mitt problem med att kunna formulera mej och fick veta att de har folk som kan hjälpa en med detta


Så efter att ha pratat med henne så var jag förvirrad. Vet ju att jag inte kommer hinna bli klar i tid :( så mina två val är:

- ta ett studieuppehåll tills jag kan ta upp det igen (ska kolla upp om jag kan plugga lite i höst för då kanske jag kan ta igen det jag måste göra nu

- eller så kämpar jag och blir underkänd


så jag ska fundera mer om detta under dagen och se vad jag ska göra :/


Lyckades få tag på mamma så pratade med henne ett tag, sen skickade hon hem pappa till mej så vi satt och pratade om det en del. Efter det kändes det bättre :)


Resten av kvällen var sådär. Hannes kom inom för att plocka upp lite papper ifrån f-kassan och sen började vi prata... ja för en gångs skull pratade vi (skrattar) och inte bråkade ^^ förtjänar nästan en applåd


Började väl med att han tyckte jag var orättvis ang förlossningen. Och då var jag ärlig och sa som jag kände. Att jag inte tror att han kommer kunna stötta mej och att jag inte känner mej trygg med honom (på det sättet då asså) för att ha med honom där. Och även om han vill vara med så måste jag se vad som blir bäst för mej och barnet. Det är inte bra om jag bara blir arg och irriterad eller stressad hela tiden :/ så det är mycket sånt med



Var väl rätt hård mot honom, men inte så jag skällde ut honom. Man får ju hoppas att han tog åt sig av det vi pratade om. Det bästa är att jag har 100 exempel att ge honom, men han kan inte ge mej några ^^

sen ringde mamma och då ringde han sin mamma... tror han hade lite dålgit samvete över bäckaskogs för han pratade med henne om det typ.


sen fick jag veta att hans pappa har fått veta det med. Han har ju inte kunnat besöka så han har försökt att ringa men inte fått tag på honom. Men hans mamma hade fått tag på honom och berättat. Han hade blivit chockad men det är allt jag vet med. Hannes ska försöka åka inom honom på väg ner. För mej är det iallafall skönt att blivande farfar har fått veta.


Så man har många tankar i huvudet efter det här samtalet


nu så ska jag tröstäta lite och se om jag kan klara ut hur jag ska göra... nackdelen är att jag tvättar så får se hur mycket man lyckad reda ut

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards