A New Chapter

Alla inlägg den 17 april 2012

Av anewchapter - 17 april 2012 21:15

Nu har man varit ute i nästan 1½ h med hundarna :) Henrietta ringde och kollade om jag ville följa med till rastgården så jag hängde på. Skönt att hundarna fick springa av sig :)


Bara trist att gå till rastgården själv. Hundarna leker och springer mer om det är fler hundar där


Men nu ligger de trötta i köket och matte ska kolla på tv och ta det lugnt med lite glass :D

Av anewchapter - 17 april 2012 12:05

Kan ni fatta? Jag är inne på den sista perioden redan :D Det känns lite sjukt, om ca 3 månader kommer jag hålla min lille bebis för första gången!!

Kommer allt gå som man hoppas? kommer man kunna amma? Hur reagerar hundarna? Frågor som allt oftare gnager i ens huvud nu för tiden, men samtidigt vet man att allt kommer gå kanon.


Bjuder som vanligt på lite siffror 

Så här står det om den här veckan:

Kroppen:

Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om? 



Låter som att det stämmer på mej :) Har dock känt en lättare smärta i magen om jag bör för tungt så jag bär inget tungt längre. Sen ibland kan magen bli stenhård utan anledning, så antar att det är en sammandragningen. 3 gånger (alltid morgon) har jag fått ont vid venusberget, men det har släppt efter ett par sekunder

Annars mår jag bara bra, men är alltid så trött. Jag måste verkligen börja ta mina vitaminer igen, glömmer alltid bort dem :( Det är ju viktigt!

Sen äter jag mera, men varje gång jag ätit så känner jag mej som värsta jävla elefanten :D men varje gång jag äter så är det inte mycket. Tror jag skulle bli mätt på 1/4 pizza, äter två mackor och blir oftast proppmätt XD

Sen börjar det bli svårt att böja sig ner, får gå ner i hukande ställning med spretande ben XD annars tar magen emot :( Igår klippte jag även mina tånaglar, nästa gång får jag nog be om hjälp för det var precis att jag klarade av det XD

Ett under att jag fortfarande kan ta på mina sockar O_o fast där kan man ju vinkla benet lite åt sidan så går det ju :D

Evoca är fortfarande mammig och Cola är jättelugn. Men annars är det chill med dem. Tror att Evoca faktiskt har blivit lugnare efter löpet. Nu när det gått en tid så verkar det så, men hon är alltid lika busig och kelen ändå XD

Lovar att ordna en bild tills senare :)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards