A New Chapter

Alla inlägg den 7 augusti 2012

Av anewchapter - 7 augusti 2012 20:38

idag kunde jag få i mej kvällsmat utan att lillan började gnälla :) ett mirakel haha

eller så tog promenaden till maxi där vi köpte mjölk (och vattenmelon) tills imorgon när man ska ha lilleman

päronen ska till danmark så jag ska vara barnvakt då sis jobbar :) ska bli kul å se hur det går...
han är jätteduktig och inte alls svartsjuk, men jag blir lätt stressad när han hoppar rundor XD tror dock det kommer försvinna med tiden :P

så jag hoppas tösen sover när han är här för jag och lilleman ska baka banankaka ^^ tycker det är viktigt att man inte glömmer honom och om jag tar bort lite socker och lägger i mer banan tror jag inte mikan säger något (hihi)

nej nu ska jag sätta in kvällsmaten och kolla på "hart of dixi"

Av anewchapter - 7 augusti 2012 16:54

Jag har fått ett par förfrågningar om hur jag hittade nowalliis namn, så tycker det är läge att berätta om det nu :)

 

Jag var först inne på ett unisexnamn eftersom jag ville hon skulle vara unik, men sen ångrade jag mej och började goggla och kolla på namnlistor. ville ju inte ha ett namn som var med på topp 100 :/

De jag hittade var Samantha, Isabella, Jessica, Beatrice och Novalie

 

Samantha

Samantha är Engelskt namn. I Engelska namnböcker står det för "bra lyssnare" men tar ev från Hebreiskans Samuel som betyder "gud hörde". Det innehåller även Grekiskans "antha" vilket betyder blomma. Uttalas sa-MAN-thah.

ej med i topp 100

 

Isabella

Isabella är kvinnonamn av italiensk ursprung (och i sin tur en variant av det spanska Isabel) som antas vara en form av Elisabet. Man brukar kallas Bella och det betyder Vacker på Italienska. I almanackan är stavningen av tradition Isabella och den har använts i Sverige sedan 1500-talet, medan den franska stavningsvarianten Isabelle som dök upp i slutet av 1800-talet idag är lika vanlig.

är med i topp 100, 33 placering 2011

 

Jessica

Jessika, Jessica, är ett kvinnonamn bildat från hebreiskans Yiskah som betyder den som skådar eller den beskådade. Namnet var populärt från 1970-talet fram till 1990-talet, men inte så vanligt bland de yngsta idag. Kulmen nåddes 1991 då namnet nästan kom in på 20-i topp

ej i topp 100

 

Beatrice

Beatrice är ett kvinnonamn med latinskt ursprung med betydelsen den lyckosamma . Namnet härstammar från latinets Beatrix, som betyder välsignad. Namnet kom snabbt på topplistorna i Sverige på 1980-talet men har sedan avtagit i popularitet

ej i topp 100

 

Novalie

Novalie är nog det enda av namnen jag hittade som inte har en 100% betydelse. Så här står det på nätet:

Troligen är Novalie ursprungligen en kombination av latinets Nova "ny", som man även kallar vissa stjärnor, och det engelska namnet Lee "äng". De äldsta Novalie och Novali i Sverige är födda i mitten av 60-talet. Deras föräldrar kan ha inspirerats av Rex Allens hit "Don"t Go Near the Indians" från 1962, där Nova Lee är namnet på en indianflicka.

Namnet Li är kinesiskt och betyder "den vackra" i feminin form. Novali/Novalie kan därmed tolkas som "den nya vackra". 

ej med i topp 100

 

Jag har hittat infon här och det var även här jag letade efter namn som skulle passa: http://svenskanamn.alltforforaldrar.se 


Gillade inte någon av de andra betydelserna eller så tappade jag smaken för namnet efter ett tag :/ Nowalii var det enda som jag inte tröttnade på. Om det blivit en pojke hade det nog blivit en Benjamin istället :)

 

Av någon anledning fastande jag för Nowalii rätt tidigt. Sen visade det sig att en i gruppen hade döpt sin dotter till Novalie och jag vankade av och ann till sista stund innan jag bestämde mej. När jag fick upp henne på bröstet visste jag att hon var en Nowalii men frågade ändå barnmorskan och undersköterskan om vad de tyckte om namnet. De gillade det och det är ett unikt namn

 

Och för att göra det ännu mer unikt valde jag den stavning som jag gjorde. Med ett w och två ii istället för v och ie :) Undra om hon kommer få samma helsike som mamma sin med sin stavning ;) alla som skriver fel och alla gånger man måste påpeka det :D

Det har redan hänt två tre gånger *hihi* men det är ju inte lätt för folk att veta när de inte fått se stavningen ännu :)

 

Är nöjd med mitt namnval och alla tycker det är jättefint och ovanligt :D Så känns som om jag prickat in rätt :D Det var så kul när tjejerna försökte komma på vilket namn jag hade valt :P de gick igenom alla tjejnamnen utan att jag sa vilket det var ;) Var så roligt :D

 

Nowalii är ny och hon är vackraste tösen här i stan <3 killarna i gruppen kommer att slåss om henne framöver ;) 

 

Hennes andra två namn kommer att bli Ingrid (efter mormor och farmor) samt Marleen (efter gammelmormor) 

 

Pappa Hannes tycker med om mitt val om namnet och det är bra :) Han var den första som undrade hur jag hittat det :)


Så nu vet ni hur lilla Nowalii fick sitt namn :)

 

 

 

Av anewchapter - 7 augusti 2012 12:57

är det fredagen den 13 idag eller?!

först kommer inte abk för ombesiktning, de har bytt tid och lämnat ett meddelande jag missat
sen när jag ska ut med hundarna innan jag ska lämna ett papper hos abk så börjar det spöregna :/ så hundarna får vänta
och nu ringde c4 och ville byta fläkten då han fått en lucka i schemat... bara min efter jag gått hemifrån!!

får se om man är torr när man kommer hem sen :P skönt med busskort såna här dagar ;)

Av anewchapter - 7 augusti 2012 08:32

japp ytterligare en jobbig natt :( lillan har bara velat ha tutten :/ suttar lite och somnar, sen vaknar hon och jollrar, tar och leker med tutten...

så blir en slappedag idag :) måste vila mej efter två dagar med dålig sömn :(

funderar även på om man ska testa napp på natten, med tanke på att hon vill suga men ändå inte... samtidigt känns det för tidigt :/ får höra vad bvc säger på torsdag

ville bara bjuda på en bild

så här ser nowalii ut just nu ;)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards