A New Chapter

Alla inlägg den 10 juli 2012

Av anewchapter - 10 juli 2012 20:53

vilket har fördrivits med ett besök till försäkringskassan för att få hjälp med mina papper, men gick inte så bra alls :(

eftersom dem inte beslutat om mitt SGI så kan jag inte skicka in pappren än :( lite störigt men vad kan man göra :/


en massa samtal ringda för att fixa saker och ting


sen har jag städat lite grann och packat om två stycken lådor. Lagt textiler i en större och sen flyttat över lite kökssaker till en av de som blev tomma


prommis med hundarna i det... härliga sommarväder vi har haha... innan man städade lite granna :)


mamma och pappa kom med vagnen men de har upptäckt ett fabrikationsfel så måste ringa dem imorgon och om jag har tur... knappast... så kan jag kanske åka ner på torsdag och hämta en ny


sen blev det att åka och handla lite innan de körde hem mej :) så nu mumsar jag på lite muslie innan jag ska kolla på tv :)


tja, det var dagen idag

Av anewchapter - 10 juli 2012 13:15

Din graviditet startade Tis 11 okt 2011.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 25 okt 2011 (ägglossningen).

Du är på dag 274 av 280. (98,2%).

Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 0 full dag (v39+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 16 jul 2012 
Du har 6 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen. 

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

 
Det är fortfarande svårt för mej att inse att jag inom max 3 veckor kommer vara mamma. Det skrämmer mej faktiskt lite om jag ska vara ärlig. Man tvivlar på om man har gjort rätt val i att behålla barnet, om man kommer klara det på egen hand, hur det kommer gå med hundarna och flytten.
Tankar om Hannes finns såklart med, mest om han kommer finnas där för sitt barn eller inte. För mej är det ändå viktigt att han har en relation till sitt barn på något sätt, varför vet jag inte. Samtidigt vill man inte ha för höga förväntningar med tanke på att man blivit så sårad... men det är svårt
 
Inom mej vet jag att allt kommer gå bra. Det kommer bli kaos, hundarna lite ostimulerande ibland och jag kommer vara usel på att be om hjälp, men i slutändan när man fått rutiner och allt så kommer livet bli ännu bättre!
Sen har man ju träffat på en massa trevliga mammor som jag kommer fortsätta att träffa när bebis är född.  Vi kommer följas åt och när man tänker på nästa sommar, det kommer kännas så overkligt när våra bebisar springer rundor i tivoliparken och leker <3
 
En annan sak jag är rädd för är faktsikt att jag inte kommer att hitta någon ny. Känns som att mitt val att behålla ett barn kommer försvåra det för mej. En man att dela mitt liv med, men samtidigt så vet jag att han finns därute. Jag har bara inte hittat honom än. Sen blir jag inte heller äldre. 
Många män är idag antingen helt barnfria och vill ha barn eller så har de redan barn sedan innan. Mej kvittar det om han har barn, men han måste vilja ha fler haha
 
nej... nu får jag sluta deppa och börja steppa :)
 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards