A New Chapter

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

VECKA 12!!! WHOHO!!

Av anewchapter - 31 december 2011 13:30

 

Såhär ska min bebis se ut nu <3

Nu kan man vara mindre orolig eftersom missfallsrisken har minskat med 65%!!


Det känns fortfarande overkligt att jag om ca 6-7 månader ska ha en liten bebis i mina armar!

Visst tvekar man lite redan nu, tankar som "komemr jag kalra av det på egen hand? hur ska jag gå ihop vardagen med en bebis och två smått galna hundar? kommer jag hitta störra lägenhet? borde jag flytta nu direkt eller efter bebis har kommit?"

Men trots det så tror jag att det kommer gå kanon på något sätt. Jag får snart mina haltis, vilket kommer underlätta när man ska ut och gå med barnvagn, jag vill ha en bärsele som med underlättar vid promenader. jag har rastgårder i min närhet där hundarna kan få springa och leka och min familj bor nära (så länge jag bor kvar här)


Lite info om min graviditet

Du är i vecka 12
Du har gått 11 fulla veckor och 2 fulla dagar (v11+2)
Du är i 3:e kalendermånaden
Du är i trimester ett
Beräknat förlossningsdatum Fre 20 jul 2012
Du har 200 dagar kvar till beräknad förlossning


såhär står det om vecka 12

Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90 procent före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som till exempel lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.
Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet. Moderkakan och fosterhinnorna skyddar även barnet mot infektioner. Som skydd för bakterier bildas det också slem i körtlarna i livmodertappen. Du bör ändå avstå från att äta sådant som kan innehålla bakterier och parasiter som är skadliga för barnet under graviditeten. Vanligtvis har illamåendet och tröttheten börjat avta efter de första tolv veckorna. Vissa har gått upp några kilo i vikt, andra kan i stället ha gått ner något.
Nu har du säkert haft ditt inskrivningssamtal med din barnmorska. Om inte så är det hög tid nu.

Fostret:Din bebis väger nu 43-52 gram och mäter nu hela 6.6-7.9 cm mellan huvud och rumpa, vilket ungefär motsvarar storleken av en persika! Mer skall dock komma; fram till vecka 24 kommer din bebis att gå igenom en riktig växtspurt.


Moderkakan förser nu fostret med det mesta av de näringsämnen och syre som fostret behöver genom navelsträngen. Moderkakan är också utvecklad och redo att ta över hormonproduktionen från dina äggstockar. Moderkakan kommer att producera progestoron och estirol, två hormoner som är nödvändiga för graviditeten


Vävnaden som ska bli bebisens skelett gundläggs nu, särskilt i skallen, armar och ben. Ögonlocken möts nu och kommer inte att öppnas på nästan fyra månader. Ögonen som började på sidan av huvudet vandrar nu mot framsidan av ansiktet och sina slutliga placeringar. Vid en visuell undersökning skulle man vid den här tiden kunna skilja en pojke från en flicka då de externa könsdelarna börjat bildas. Tandanlag för alla 20 tänder är redan bildade och i halsen har stämbanden börjat att utvecklas.



Ha koll på vad du äter
Listeria och toxoplasma är två infektioner som kan smitta via mat. Risken att smittas är liten, men om man skulle bli smittad kan infektionerna orsaka skador på fostret eller missfall. Enligt Livsmedelsverket dör båda bakterierna om maten hettas upp riktigt ordentligt. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, medan listeria överlever frysning. Det är viktigt att känna till smittorisken, men det är väldigt ovanligt att utsättas för smittan i Sverige.

Här är några fler råd som kan minska smittorisken:
Förvara kylvaror kallt.
Gravad och rökt fisk samt sushi är bäst att äta nygjort.
Undvik rått kött. Se till att köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt är genomstekt.
Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.
Torkat, kallrökt eller gravat kött, exempelvis parmaskinka eller salami, bör frysas i tre dygn innan du äter det.
Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anewchapter - 10 april 2016 14:49

tänkte prova en ny blogg :) börja om från början liksom ha det gött Kod för att importera min blogg till Nouw: 7771970524 ...

Av anewchapter - 9 april 2016 22:08

idag har David fyllt 25 ordnade våfflor till frukost och sedan städade vi halva dagen. David ville att vi skulle ta det lugnt men sa jag ville få allt gjort åkte in och kollade i butiker innan vi gick till Coop. sedan hade jaxxon bajsat så var ...

Av anewchapter - 7 april 2016 15:06


idag har jag och jaxxon varit på en föreläsning om kemikalier på vilande öppna. var rätt intressant och man lär tänka lite på vad man köper :) blev en runda på stan. nya byxor, tjocktröja å linnebody till lillen medan nowalii fick en vattenflaska ...

Av anewchapter - 4 april 2016 20:59

och det går så fort samtidigt som det går långsamt. vissa dagar går kanon andra är hemska. idag har varit en mellanbrun dag varit på vilande idag. sedan hem för lunch sen gick vi en kortas till lekplatsen. hade tänkt låta nowalii leka av sig men h...

Av anewchapter - 1 april 2016 22:14

nu håller jag på att fixa med min nya mobil :) blev trots allt en samsung galaxy 7 mamma har samma fast egen. var så lite skillnad att jag tyckte det blev en onödig kostnad jaja varit en bra dag iallafall varit på öppna med syrran och sen en r...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards